woensdag 28 juli 2010

Stadsomroeper, de journalist van vroeger

Ik doe dit jaar mee aan het Gebroeders van Limburgfestival als stadsomroeper. Daarvoor krijg ik een middeleeuwse outfit te leen en moet theaterlessen volgen om mijn rol goed te spelen want de organisatie van het festival vindt authenticiteit erg belangrijk.


Hoe ik op het idee kwam? Ik bewerkte een persbericht van de organisatie tot een nieuwsbericht voor de krant: Het Gebroeders van Limburgfestival zocht nog vrijwilligers. Onder andere stadsomroepers. Stadsomroepers, dat waren toch de nieuwsverspreiders toen er nog geen kranten waren? De journalisten van de middeleeuwen?


Ik dacht een halve dag na of ik me zou opgeven en besprak met met een collega. "Doen! Het is een leuke vorm van participerende journalistiek", zei ze. De organisatie wilde me gelukkig ook hebben. Ik kruip dus in de huid van mijn middeleeuwse voorganger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten